دانش و فناوری

دانش وفناوری

دانش و فناوری

دانش وفناوری

عایق های رطوبتی نانو

همه ما کم وبیش با فن آوری نانو آشنا هستیم.  از جمله دستاوردهای فراوان این فناوری کاربرد آن در تولید، انتقال، مصرف و ذخیره‌سازی انرژی با کارایی بالاست که تحول شگرف را در این زمینه ایجاد می‌کند. از اینرو دست‌اندرکاران و محققان علوم نانو در تلاش اند تا با استفاده از این فناوری به آسایش و رفاه بیشتر در درون و برون ساختمان با یافتن طبقه جدیدی از مصالح ساختمانی با عملکرد بالا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بخصوص در مصرف منابع انرژی و در نهایت به توسعه پایدار دست یابند. فناوری نانو منجر به تغییرات شگرف در استفاده از منابع طبیعی، انرژی و آب خواهد شد و پساب و آلودگی را کاهش خواهد داد.

ورود فن آوری نانو به صنایع ساخت و ساز بسیاری از روش های سنتی را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این مطلب به نوعی عایق رطوبتی اشاره خواهیم کرد که نسبت به هزینه و زمان از عایق های سنتی بسیار جلوتر و سریعتر و در عین حال با ماندگار و قدرت بیشتر است.

عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانوشیلد در مقایسه با ایزوگام و قیرگونی و در کل عایق های رطوبتی سنتی تفاوت های زیادی دارند که به اختصار به برخی از این تفاوتها می پردازیم.

اجرای چند مرحله ای نانوشیلد

ایزوگام و قیرگونی به صورت یکپارچه اجرا می شوند در صورتی که عایق رطوبتی نانوشیلد می تواند در چندین مرحله اجرا گردد و هیچ محدودیت زمانی ندارد.

مزایای اجرای نانوشیلد در مقایسه با عایق های سنتی

در حین اجرای استخر ، جکوزی ، دیوارهای برشی ، سرویس های بهداشتی ، آشپزخانه ها و بام و ... ابتدا می توان دیوارها را به همراه 10 الی 20 سانتی متر از کف عایق رطوبتی نمود و سپس کاشی و یا سنگ دیواره ها ، عایق رطوبتی کف اجرا گردد در این روش استاد کار روی عایق کف راه نمی رود و ریزش مصالح باعث سوراخ شدن عایق کف نمی شود.

در مقاطعی که سیمانکاری به فریم فلزی درب ها چسبیده در صورت قیرگونی و ایزوگام به سختی می توان چارچوب درب را نصب کرد در صورتی که ضخامت محصولات نانوشیلد کم است و درضمن در فصل گرما مثل قیرگونی و یا ایزوگام کاشی و چارچوب درب را کثیف نمی کند.

در عملیات آب بندی با ایزوگام و یا قیرگونی گوشه های دیوار (محل اتصال دو دیوار و یا کف و دیوار به صورت گرد در می آید و باعث می شود ضخامت ملات کاشی یا سرامیک کف زیاد شود در صورتی که عایق های رطوبتی نانوشیلد می تواند به صورت تیز تیز در گوشه ها اجرا گردد. و ضخامت ملات کاشی کم میشود. این مشکل در جاهایی که لوله های تاسیسات مکانیکی و برقی از دیوار بیرون هستند دو چندان می شود که با استفاده از نانوشیلد این مشکل مرتفع می شود. 

ایزوگام و قیرگونی در فصول گرم و یا مقاطعی که از روی کانال هوایی گرم یا لوله های گرم عبور کرده روان می شود و از محل اتصال کاشی و فریم فلزی بیرون می آید و در عین اینکه محیط را کثیف می کند آب بندی را هم از بین می رود.

چسبندگی سطحی عایق های نانوشیلد

روی ایزوگام و قیرگونی نمی توان سطوح گچی ، سیمانی و ...به علت اینکه قابلیت چسبندگی ندارند اجرا کرد ولی در مورد محصولات نانوشیلد این چنین نیست

مزایا و برتری های نانوشیلد

عایق رطوبتی استخر، جکوزی و سونای بخار

الف - در اجرای استخر، جکوزی و یا سونای بخار پس از اجرای دیوار ، کف و اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی می بایست عملیات عایق رطوبتی انجام گردد در صورتی که از قیر گونی و یا ایزوگام استفاده شود می بایستی از رابیتس استفاده شود که اتصال رابیتس خود دارای سختی و اشکالات زیاد می باشد و یا اینکه از دیواری کاذب استفاده کرد که این عملیات ( رابیتس و دیوار کاذب ) مستلزم زمان ،فضا و هزینه اضافی که به ازای هر متر مربع حداقل 200.000 ریال (اجرا و ومصالح) می باشد.

در اجرای محصولات نانوشیلد می توان پس از اجرا از هر متریالی اعم از گچ ، سیمان، سنگ ، رنگ و ... بدون هیچ محدودیتی استفاده کرد که این امر باعث کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان می گردد. 

ب- در دیوارهای برشی و یا دیوارهای با متریال (هبلکس ، لیکا و سفال ) که از سطح صفر صفر زمین پایین تر هستند می بایستی جهت جلوگیری از نفوذ نم عملیات آب بندی انجام شود که در صورت استفاده از قیرگونی یا ایزوگام جهت اجرای پوشش بعدی می بایستی مانند قسمت الف از رابیتس و یا دیوارکاذب استفاده گردد که ضمن تحمیل هزینه اجرا و متریال ، زمان نیز از بین می رود. در صورتی که از هر یک از عایق های رطوبتی نانوشیلد استفاده گردد دیگر نیازی به پوشش اضافه نمی باشد و اجرای گچ ، سیمان ، سنگ و ... بدون هیچ محدودیتی می تواند اجرا شود و در جاهایی که مشکل ارتفاع و زمان مهم است می تواند با ایرلس و یا کنتکس پاش پاشیده شود.

پ - در مقاطعی که محل عایق کاری به لوله و یا کانال گرم می رسند، ایزوگام پس از مدتی از آب بندی خارج می شود در صورتیکه عایقهای رطوبتی نانوشیلد دمای 180 درجه سانتی گراد تحمل می کند.

مقاومت نانوشیلد در برابر حلال ها

ایزوگام و قیرگونی در صورت تماس با حلال هایی مانند نفت ، گازوئیل، بنزین و تینر تجزیه می شوند و خواص آب بندی خود را از دست می دهند در صورتی که حلال های قوی مانند تینرفوری 20000 نیز هیچ اثری بر نانوشیلد ندارد.

تحمل فشار منفی

ایزوگام و قیرگونی فشارهای منفی ( زمانی که آب از پشت عایق فشار وارد کند) را تحمل نمی کنند در صورتی که عایق رطوبتی نانوشیلد فشار 3 اتمسفر منفی را تحمل می کند

سایر مزایای استفاده از نانوشیلد

عایق های رطوبتی نانوشیلد اثرات زیست محیطی ندارد ( حین اجرا و پس اجرا) و می توان آنرا در آب بندی مخازن آب نفتی و گالوانیزه و نیز استخر و ... استفاده نمود.

عایق های رطوبتی نانوشیلد قابلیت تحمل 7 اتمسفر فشار مثبت را دارد که می توان در سد هایی با ارتفاع 70 متر از این محصول استفاده کرد.

عایق های رطوبتی نانوشیلد را در صنعت راه سازی ( آب بندی معابر و پل ها ) نیز می تواند استفاده شود.